onsdag 29. april 2015

Hage - den perfekte hobby

Hagearbeid er for meg den perfekte motgift til hverdagens travelhet, en måte å ta tilbake noen av de immaterielle verdiene vi har tapt i vårt travle, smuss-frie liv. Hagearbeid tillater meg å koble av, letter stress, og ikke minst holder jeg meg i form.

I perioder av livet mitt har ting vært vanskelige. Men det å ta en økt i hagen har som oftest fått meg til å føle meg bedre. Og det er kanskje ikke bare en tilfeldighet. Forskning viser faktisk at det å få hendene skitne kan gjøre oss lykkeligere. Kontakt med jord og en bestemt jordbakterie, mycobacterium vaccae, frigjør serotonin i hjernen. Serotonin er et kjemiske signalstoff som produseres i hjernestammen, og det har stor betydning for humør, døgnrytme, søvn og... ehh... sexlyst. Mangel på serotonin i hjernen fører til depresjon.

Ironisk nok, med tanke på vår hyper-hygieniske, obsessiv bakteriedrepende helse-og-sikkerhet samfunn, har det vært mye interessant forskning de senere år om hvor bra skitt er for oss, og det antas at smuss-mangel i barndommen kan bidra til et spekter av sykdommer, inkludert allergier, astma og psykiske lidelser.

Uansett, jeg er i alle fall blitt nesten avhengig av å jobbe i hagen uten hansker, og jeg elsker følelsen når jeg graver hendene dypt inn i jorden, det er noe nesten sensuelt ved følelsen av myk, varm, fuktig jord.



Jordbærplanter ble jordslått før vinteren, og skal plantes nå i vår når snøen etter hvert forsvinner.

Et annet interessant funn i denne forskningen er knyttet til frigjøring av dopamin i hjernen når vi høster produkter fra hagen. Forskernes hypoteser er at dette har utviklet seg over nesten 200.000 år med jegerinstinkter, og at når maten ble funnet (samlet eller jaktet) ble et rush av dopamin frigjort, og utløste en tilstand av lykke eller mild eufori. Dopaminflushet kan utløses av for eksempel synet av frukt eller bær eller lukt, samt av selve handlingen når man plukker frukten.


Vi dyrket tomater på terrassen i fjor sommer, og kunne høste deilige, solmodne, søte tomater.

Salat med hjemmedyrkede tomater.

Så, moralen er: Nyt hagen, fersk økologisk mat og sørg for at du har det gøy. Og sist men ikke minst: Husk å rote i komposthaugen på jevnlig basis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar