fredag 1. mai 2015

Drømmer...

I dag, denne første maidagen, hvor det her nord i verden snør, hvor det kun er tre stakkarslige plussgrader ute, lar jeg et dikt, Gry, av Adré Bjerke, illustrere min lengten mot vår - for jeg må jo tro den kommer:

Stå opp en dag med det hvite gry,
når verden er skinnende ung og ny,
og solen velsigner din døde by !

Gå ut på den store og grovåte jord
hvor dyret og barnet og mennesket bor,
og våren i år er som våren i fjor -

Det strømmen en tone i dagningens kratt
om alle de drømmer som natten har hatt,
og luften har ennå en lukt av natt.

Det stiger en fugl fra de sovende trær.
Det synger mot himmelens hvite vær
to ord om lykke: jeg er ! jeg er!

Stå opp en dag når ditt hjerte vil
og vit under morgenens demrende ild:
du lever i dag! Det er du som er til !

Og mens jeg ser utover snødyngene i vår hage, drikker te og har en god morgenstund, alene med mitt morgenarbeid (min mann måtte reise sørover uten meg, for på grunn av min krystallsyke kunne jeg ikke reise), drømmer jeg om slikt som dette...


Bildet er lånt på nett.


... et drivhus. Jeg ønsker meg så veldig et drivhus. Et som er så stort at jeg kan sitte og lese der, og kanskje drikke et glass vin mens jeg skuer ut over hagen. Varmt nok til at jeg kan forkultivere planter der, og tomater og andre nyttevekster får gode vekstvilkår...

Men dette ønsket har ikke førsteprioritet. Det er mye annet som skal på plass i hagen før drivhusdrømmen kan realiseres. Men en vakker dag...


Imens nøyer jeg meg med noe sånt som dette, det er fint, det òg!

Jeg er heldig. Jeg er lykkelig. Fordi jeg er, det er jeg som er til... og ikke minst fordi jeg har så mye å se fram til.

Ha en fin 1. mai du òg, uansett hvor enn i verden du er.

Med vennlig hilsen
Janna

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar