mandag 17. juli 2017

Årstidens beste...

Etter en meget lang og kald vinter, null vår (snøen lå til ut i juni) og en kald sommer hittil, begynner endelig hagens over 20 syriner å blomstre - maaange uker etter at de er avblomstret lenger sør i landet. Det viser seg vel egentlig at kulda ikke gjør så mye for plantenes del, de kommer bare seinere igang - myyye seinere igang.

I år er alt spesielt seint. Det er ikke mange farger i hagen vår i år, unntatt de forskjellige nyansene av grønt som finnes. Noen få planter har blomstret, noen er avblomstret. Det er greit, jeg er veldig glad i bladverk, forskjellige former og fargenyanser, og synes at det er en spesiell ro i hagen i år.


Det eneste jeg har sett fram til skal blomstre, er syrinene. Jeg er så glad i syriner, i duften, i de vakre blomstene. Men det har som sagt vært så kaldt, at jeg har jammen fått vente lenge. 

Men nå er de på vei, og jeg går flere ganger om dagen og snuser og bare nyter! Herlig.

















  























































































Vi har ikke gjort så mye i hagen i år, men vi har startet på et nytt prosjekt. Vi skulle egentlig bare anlegge plen på et stykke av hagen der det tidligere var hundegård, på høyre side av innkjørselen når du kommer til Huset i skogen, men endte opp med noe helt annet: masse stein... Helt greit det, for det har egentlig vært planen hele tiden: Minst mulig plen i hagen! Plen er kjedelig - pent, joda, om man ikke har for mye - men arbeidskrevende og tidkrevende - klipping flere ganger i uka, jo...



Dette nye området var totalt overgrodd - jeg glemte dessverre å ta bilde av området før vår gode venn og bondenabo kom og freste opp jordstykket som er ca. 200 kvm. Så heldige vi er som har en slik god nabo!



Her var det i tillegg greit å ha flere gode hjelpere - heldigvis var feriegjestene velvillig innstilt: trening er trening liksom... Det er ikke få tonn med stein og grus vi med håndmakt plukket og kjørte bort med trillebår. 

Til og med de minste var med. Stella, to år, bidro entusiastisk og godt! Skjønne ungen <3








Dette skal bli et område som tar opp stilen ellers i hagen, med natursteinskantede grusganger og bed. Stein (!) min mann vil forsøke å plante flest mulig nitrogenproduserende trær og busker, og vi gleder oss til å jobbe med dette området. 

Vi har flere steder i hagen som det ikke er gjort noe, som bare er fullstendig gjengrodd, blant annet bak huset, mot nord. Dette området kaller vi "Den hemmelige hagen",  og det er et område jeg virkelig gleder meg til å ta fatt på - muligens til neste år...







































Innimellom arbeidsøktene har det blitt tid til kos med barnebarna og resten av vår lille familie, inklusive eksen min, far til mine eldste to barn, som var på besøk hos oss her i Huset og hagen i skogen i to uker - arbeidsleir...































Haging gir meg ubeskrivelig mye glede; og spesielt når livet butter imot er det sjelebot å være i hagen og pusle. Det å grave jorda, snuse inn duftene, la tankene fare, koble ut, følge med utviklingen fra vår til høst...det er godt.Jeg ønsker dere en fin sommer videre.
Vennlig hilsen 
Janna 




5 kommentarer:

  1. Hei Janna. Det er ingenting som slår syrinblomstring, og ikke minst duften. De er forlengst ferdig for i år. Unntatt den ungarske syrin som kommer med ny blomstring i august. Vi har heller ikke plen, men det er fordi tomta ikke tillater det. Lykke til med prosjektet dere har på gang. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
  2. Hei. Godt å vite at det ikke bare vi som hadde en forferdelig lang vinter:-) Hos meg er det førsommer blomstring:-). I år har jeg plantet min første syrin, så det blir spennende å se hvor mange år det tar før den begynner å blomstre. Mange stemningsfulle bilder du har tatt. Lykke til videre med hageprosjektet ditt:-)

    SvarSlett
  3. Hei Janna!
    Her var det mye inspirasjon å finne! Så fint med stiene og alle buskene. Jeg er altfor redd for å plante busker som kan gi skygge. Så deilig å se gjennom og lese andre blogger i samme klimaområde. Vi har helt andre utfordringer enn de lengre sør og derfor suger jeg til meg all inspirasjon fra hagegale i samme H-sone.
    Fortsatt god kveld,
    Hilsen Lena

    SvarSlett
  4. Så frodig, grønt og flott som dere har det i hagen til tross for lang vinter og sen sommer. Dere er dyktige og arbeidsomme, og et herlige inspirerende bilder fra glade sommerdager. Ønsker deg fortsatt nydelig sommer, den er ikke over før den er over.

    SvarSlett